söndag 13 januari 2008

Based on a false story


Filmer som börjar med den inledande meningen "Based on a true story", är alltid intressantare och mer gripande jämfört med om filmen inte hade varit baserad på något som faktiskt hänt, för i filmens värld kan ju allt hända, därför höjer man lite extra på ögonbrynet när det händer grejer i dessa verklighetsbaserade filmer...

Igår såg jag filmen It´s All Gone Pete Thong, som inleddes med texten "Based on a true story", filmen handlar om en populär dj som efter en hel del spelande blir komplett döv. Hela hans liv rasar ihop, karriären går åt helvete, hans fru och barn lämnar honom. Då försöker han lösa situationen genom att stänga in sig i ett ljudisolerat rum med en massa droger, han tror att hörseln ska komma tillbaka om han vistas i komplett tystnad, men det leder såklart till att hans drogproblem blir snäppet värre...

Vändningen kommer när han börjar acceptera sitt problem och försöker lära sig läsa läppar, han blir förälskad i sin lärare och spolar ner drogerna i toaletten. Men han saknar fortfarande musiken, festandet, så en kväll går de ut och dansar och då upptäcker han att han fortfarande har kvar rytmen, han lägger händerna på högtalarna och känner musiken med känseln. På så sätt börjar han att mixa igen, och får till värsta succen!

Feel-good-movie till max, det som inte dödar en gör en starkare och det tjafset, och just det här träffade mig ganska starkt, för jag är lite hörselskadad på ena örat.Efteråt kände jag för att kolla upp denne dj, eftersom det var en ganska "bra" historia, och då får jag reda på att det är ren fiction, hela historian är påhittad! Men vänta nu, det var ju massa kända dj´s i filmen som prisade honom?

Men allt stod i manus, de tyckte hela grejen var kul så de åkte med tåget, det var inte en dokumentär, utan en så kallad "Mockumentary", som är en komedi mixad med en påhottad dokumentär.

Fan vad lurad man blev, och allt bara på grund av en liten inledande text som påstod att det fanns en gnutta sanning i det hela, jag kommer aldrig se en film på samma sätt när detta kommer visas...

2 kommentarer:

Anonym sa...

based on a true story tar jag alltid med en nypa salt =P nästan alla handlingar kan man ju skriva så på eftersom man får ändra o lägga till så mkt bara grundiden är "sann".

TheOneAndOnly sa...

Jo, så är det.. men nu har min glasillusion krossats så nu kommer jag inte ta sådana filmer på så stort allvar, leta fel och "nämen det där kan inte ha hänt!", även om det inte har hänt tidigare heller, så kunde man bli lurad och njuta av det..