tisdag 27 november 2007

Spamfilter på tungomål


Kommenterade just lite bloggar, och när jag skulle skriva in koden till spamfiltret så skrev jag först fel, har börjat läsa lite snabbare för att kunna slippa spendera timmar med kurslitteratur, så min hjärna tolkade de första bokstäverna som ordet najs, känner mig sjukt löjlig på något sätt.

När jag reflekterade över detta samtidigt som jag ändrade koden, såg jag handikappsymbolen till höger, den har jag aldrig lagt märke till förut, det är en funktion som gör att man kan höra en sifferkod istället och skriva in den och slippa bolla med bokstäverna. Hela utförandet är komiskt i sig, för de har till och med försvarat sig mot spam på något sätt där med genom att låta någon tala i tungor samtidigt som siffrorna sägs, okej det är väl en kombination av förvrängd tyska och engelska men det låter ungefär som om nån talar nonsensspråk = tungomål.

Nu till punchlinen, vem är detta till för?

Okej, om man är blind/ser extremt dåligt så kan man höra en kod istället för att läsa den, men vad gör man hät i så fall?? Är man blind så kan man väl ändå inte läsa bloggar? Och hur är det tänkt att man ska hitta handikappsymbolen om man inte ser något????

3 kommentarer:

Anonym sa...

har aldrig sett den där handikappsymbolen :P

Pia sa...

Det är fasiken skitsvårt att höra vad de säger ju!

TheOneAndOnly sa...

egoina/
vi bloggar ju inte på samma tjänst så det är inte så konstigt :P

/trassel
Jo jag vet, finns det verkligen nån typ av robot som automatiskt skulle kunna höra siffrorna och spamma loss haha? Annars är det ju lite onödigt..