tisdag 12 februari 2008

Språkmisshandel

Skriv så. Punkt där. Glöm inte Stor Bokstav. Aja baja, inget talspråk. Det passar sig inte. Dem och dom, dom och dem, vem gillar dem? Ingen kan ju gilla dom?

Regler hit och dit, skriver du inte enligt författarpraxis så är du inte värd att få skriva, gå och gör något annat.

Spelar det så stor roll? Vill man läsa finlitteratur får man väl läsa böcker, där någon har korekturläst så att allt är som det ska vara. Och hur kul skulle det vara om alla skrev på samma sätt, det är ju ändå det som gör texten, en bra författare fångar läsarens fantasi och utvecklar orden till illusioner.

Okej, jag har väl inte riktigt fått någon sådan stämpel, men jag vet att jag inte skriver som man ska göra, jag älskar kommatecken och långa meningar, det är jag. Och jag fick mvg i svenska B utan att hon sa något om det.

Dem är jag heller inget fan av, det luktar överklass, något som man använder för framstå som bättre. Om någon känner för att övertyga mig, här har du din chans, vad är skillnaden mellan dem och dom?

Själv gillar jag att skriva lite på ett ungefär som om man pratar, inte klottrar ner några rader, utan låtsas som om jag håller ett tal, eller något sånt.

Och ändå hatar jag att hålla tal, det blir aldrig som det var tänkt, men i skrift har man kontroll..

6 kommentarer:

Anonym sa...

haha, okej, jag erkänner att jag faktiskt vill prova på.
Men jag tycker fortfarande det är löjligt att de blir så jäävla stora när de handlar om samma sak allihopa.
Så att det är ett experiment är också sant :)

Anonym sa...

Well, på något vänster kan jag inte annat än att hålla med dig. Men jag avskyr läsa texter där tre meningar är en, utan varken komma punkt eller något alls ;P det e fan assvårt att läsa!

faktum är att jag inte kan hålla mig brota från bloggarna som jag ändå stör mig på^^ vet inte varför!

Anonym sa...

Och jag älskar korta meningar! Inga kommatecken, utan punkter överallt, hehe.

Svarar på dina inlägg i min egen blogg, så kolla där om du vill ha svar på dina kommentarer :)

God natt!

Anonym sa...

som vad? jag gillar ju vodka! :)

Anonym sa...

Den filmen var en fet besvikelse. Långsökt som in i helvete.

Haha, verkligen julstämning!

Anonym sa...

Uhm, det heter väl "de"? På umu har iaf jag fått lära mig att man inte använder "dem/dom" utan skriver "de". Så nu blev allt ännu mer krångligt! ;)